Brandbloggen
En blogg om att arbeta i räddningstjänsten
En blogg om att arbeta i räddningstjänsten
Vad spelar standardisering av skyddsutrustning och materiel för roll inom räddningstjänsten? Vad händer om vi inte har den kontrollen och vilka jobbar med frågorna?
Fortsätt läsaKommunal arbetar med standardisering av allt som berör räddningstjänstens skyddsutrustning.
Standarder syftar till förbättrad säkerhet med ett kvalitetsmärke, minskade kostnader, förbättrad arbetsmiljö, samt som miljö- och konsumentskydd. För att kunna arbeta på ett säkert och effektivt sätt som brandman är rätt utrustning en förutsättning.
Inom räddningstjänsten finns standarder för personlig skyddsutrustning som andningsskydd, skyddskläder, hjälmar, stövlar och handskar. Brandbilar och allt materiel som finns i brandbilen omfattas också till stora delar av standarder och CE-märkning.
Exempelvis måste hjälmarna klara av kontakt med brand, stå emot ras, skydda vid räddningsinsatser i vattenmiljöer med is eller båtar. Standardisering säger att man egentligen ska ha fyra olika hjälmar för att svara upp mot vad skyddet ska vara anpassat till. Med hjälp av tillverkare och fackliga organisationerna skapas idag hjälmar som klarar av fler händelser än en. Därför behöver ingen ta med sig fyra hjälmar ut på ett larm.
Vilken del har Kommunal i standardiseringsarbetet?
Huvudprincipen är att ett standardiseringsprojekt finansieras av de företag, organisationer, myndigheter och andra intressenter som är med och tar fram en viss standard.
Kommunal är en viktig intressent och har tillsammans med olika myndigheter under många år arbetat med standardiseringsarbetet, både nationellt och internationellt. Arbetet omfattar både den fysiska arbetsmiljön men även den psykiska delen. Kommunal deltar i en större internationell grupp som arbetar med skyddsutrustningen – allt från kläder och hjälmar till brandmaterial. Detta arbetar man också med på nationell nivå.
Ett annat nationellt arbete som Kommunal deltar i sedan mitten av 1980-talet gäller fordon genom projektet basbilar. Andra parter i basbilsprojektet är MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), arbetsmiljöverket och arbetsgivarna.
För en bättre arbetsmiljö
Standardisering kanske låter byråkratiskt och formellt, men handlar om att skapa en säker arbetsmiljö för våra medlemmar. Utan standardisering försvinner de förutsättningarna. Vi fortsätter med detta arbete under kommande möten nu i december, nationellt och internationellt. Mer om det kommer här på bloggen framöver.
KATEGORIER: Arbetsmiljö, Fackliga frågor
TAGGAR: Arbetsmiljö, Brandman, Deltidsanställd brandman, MSB, räddningstjänst, Rib:are, systematiskt arbetsmiljöarbete, utryckningspersonal
Kommunal, Box 190 39, 104 32 Stockholm
Kontakta Kommunal
Denna webbplats använder cookies så att vi kan ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverad så att vi kan spara dina inställningar för cookies.
Om du inaktiverar denna cookie kan vi inte spara dina inställningar. Detta innebär att varje gång du besöker denna webbplats måste du aktivera eller inaktivera cookies igen.
Om du inaktiverar denna cookie kan vi inte spara dina inställningar. Detta innebär att varje gång du besöker denna webbplats måste du aktivera eller inaktivera cookies igen.
Denna webbplats använder Google Analytics för att samla in anonym information såsom antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna. Att hålla denna cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.
Aktivera nödvändiga cookies först så att vi kan spara dina inställningar!