Kommunals utredare
Fakta, analyser och kommentarer
Fakta, analyser och kommentarer
Eloge till Sveriges radio P1 som i en rad reportage, intervjuer och debatter uppmärksammar frågan om ”delade turer”. I samband med att Kommunal publicerade rapporten Delade turer i välfärdssektorn 2013 var det många som jag talat med som höjde på ögonbrynen i förvåning. Det lät osannolikt att det skulle finnas ett arbete med fyra timmar långt obetalt uppehåll mellan två pass under en arbetsdag. Av Kommunals medlemmar är det cirka 100 000 personer som har delade turer och de obetalda timmarna är i genomsnitt fyra timmar långa enligt rapporten.
Bara en tionde del av de som arbetar delade turer är positivt inställda till dem. Mer än åtta av tio anser att uppehållet mellan passen är svårt att använda på ett vettigt sätt och både fritiden och det sociala livet påverkas negativt. 38 procent upplever problem med barnpassningen och 75 procent anser att familjelivet påverkas negativt.
I äldreomsorgen är delade turer kopplade till ”toppar och dalar” i verksamheten. Topparna består av praktiska uppgifter som väckning, sängläggning, påklädning, toalettbestyr, måltidsbestyr, medicinutdelning, handlande och städning. Topparna är koncentrerade till förmiddag och kväll och ”dalarna” är helt enkelt däremellan. Att ha delade turer innebär att arbeta under topparna. Vad man gör under ”dalarna” beror bland annat på hur långt ifrån arbetsplatsen man bor.
Vad går då personalen, eller brukarna, miste om vid en sådan effektiv uppdelning av arbetsdagen mellan ”toppar och dalar”? Jag tänker på möjligheten till korta informella pauser i korridoren och jag tänker på möjligheten till att ge omsorgstagaren tid att tala i sin egen takt och uttrycka sin vilja och sin önskan, jag tänker på möjligheten att ägna sig åt den enskilde, lyssna på hen, trösta hen, hålla hen i handen, gå ut med hen, läsa för hen. Jag tänker på möjligheten att praktiskt tillämpa ”värdegrunden”. Hur mycket av detta försvinner i dalarna som sträcker sig mellan topparna?
I diskussionen om delade turer i äldreomsorgen borde ingå en diskussion om ”toppar och dalar” i verksamheten. Det i sin tur kommer att beröra både kvaliteten i servicen och personalens arbetsmiljö.